19. 12. 2020

Lháři a manipulátoři proti pluralitě – pod praporem boje proti dezinformaci – narušení jedinci sami sebe jmenovali na nejvyššího arbitra ve věcech vědy a pravdy v Česku

V posledních několika letech se v Česku objevila snaha vytvářet černé listiny údajně dezinformačních internetových zdrojů; v analýze věnující se tomuto jevu a jeho původcům jsem vyjádřil názor, že v pluralitní společnosti by konečným arbitrem informační hodnoty měla být veřejnost a ne cenzoři (zde, zde). Samozvaní cenzoři bohužel pokračují ve svých snahách vnutit svoje  názory  celé společnosti,  jak jsme  viděli  nedávno,  kdy  Ministerstvo  zdravotnictví,  opírajíc se o  názory  firmy Semantic
Visions, hrubě napadlo známé osobnosti, včetně uznávaných vědců a dokonce bývalého českého prezidenta, za údajné šíření dezinformací a konspiračních teorií. Tento případ není ojedinělý: před dvěma měsíci jsem si všiml, že první český internetový deník, Neviditelný pes, se někomu znelíbil a byl zařazen do seznamu tzv. dezinformačních webů na Wikipedii v článku „Dezinformační web“.

Zvláště mě upoutalo zařazení Psa do nejčernější kategorie zvané „Hlavní proruské a dezinformační weby“, protože do Psa přispívám a nedovedu si představit méně proruské články než ty, které píši já (například zde, zde, zde). Zařazení bylo zdůvodněno takto: „Deník publikuje fake news, články autorů šířících konspirační teorie a články popírající vědecká fakta o změnách klimatu“. Již tato krátká definice prozradila mdlého ducha oněch neznámých cenzorů (níže se pokusíme poznat je blíže), protože zaprvé byla teorie antropogenního oteplování odmítnuta největšími světovými vědci (za tisíce jiných jmenuji Edwarda Tellera a Freemana Dysona, zde), a hlavně je spojování klimatu s Ruskem dětinsky dezinformačním pokusem delegitimovat diskusi o klimatu.

Zařazení do seznamu bylo neoprávněné i podle definic jeho tvůrců, a proto jsem 10. října Psa ze seznamu vymazal, s krátkým zdůvodněním v souladu s požadavky Wikipedie. Cenzoři mé vymazání vymazali, a to se několikrát opakovalo, až nakonec svůj postoj změkčili a 16. října přesunuli Psa do méně černé listiny zvané „Další dezinformační weby“, s novým zdůvodněním: „V rozsáhlém spektru názorů lze nalézt i články autorů šířících konspirační teorie a články popírající vědecká fakta o změnách klimatu“ (podtrženo mnou), na čemž mě uspokojilo uznání, že Pes obsahuje rozsáhlé spektrum názorů – takové spektrum určitě není v souladu se zaujatostí či dezinformací. Šéfredaktor Psa Ondřej Neff se proti zařazení Psa do dezinformačních seznamů ohradil, 19. října (zde) a 23. října (zde), a cenzory vyzval k diskusi. Oni se však nenamáhali slušně odpovědět a jen s uspokojením citovali jediného člověka (zde), který sice sám do Psa píše (často pochvalně o Rusku i Číně), ale který souhlasil s jejich dezinformační diagnózou proti Neviditelnému psu (zde).

S podrobným zdůvodněním jsem 16. prosince opět vymazal Psa ze seznamu na Wikipedii, a cenzoři svou pomluvu vrátili, ale s dodatkem v závorce: „(Má-li být Neviditelný pes řazen mezi dezinformační weby je předmětem sporu; Ondřej Neff s takovým hodnocením serverem Manipulátoři.cz nesouhlasí)“. Alespoň  se vyjasnilo, kdo za tím vším stojí – jde o několik málo lidí kolem spolku Manipulátoři, na jejichž webu je totožná formulace o Neviditelném psu jako na Wikipedii (zde). Oni byli ve spojení i s dalšími cenzurními projekty, včetně zmíněné firmy Semantic Vision, která za peníze daňových poplatníků byla najata Ministerstvem zdravotnictví, aby národ v době korony poučovala o tom, co je vědecké a nedezinformační.

Již samotný název spolku Manipulátoři se zdá freudovským přeřeknutím a ukazuje, že lidé usilující o to být kompasem ve věcech pravdy a lži, jsou sami hodně zmatení a dezorientovaní, nerozlišujíce dobře mezi opačnými významy. Spolek založili Petr Nutil, Ondřej Fér a Jan Cemper. Všem třem je, kromě snahy se nějak na veřejnosti prosadit, společný nedostatek konkrétního vzdělání; neměli trpělivost dostudovat ani měkké společenské obory které si zvolili, a proto se upíchli v reklamě a médiích. Média jsou pro ně divadlo, na jehož jevišti prezentují divákům svou touhu být viděn a ventilují své psychologické a psychiatrické zvláštnosti (zde, zde). Narušení jedinci sami sobě trefně dali jméno Manipulátoři a paradoxně se zároveň jmenovali na nejvyššího arbitra ve věcech vědy a pravdy v Česku.

Ondřej Fér se v roce 2016 přiznal, že nebyl schopen dostudovat dokonce ani obor jako je žurnalistika, a zcela bez obalu vyjádřil názor, že v jeho práci pro média je hlavním cílem bulvárnost, protože ta se nejlépe prodá (zde); také odsoudil vzdělání, protože vzdělaní lidé prý mají tendenci moc přemýšlet o věcech, které by měli dělat intuitivně a říká: „Já spíše zkusmo vypouštím balónky. Co se týče Twitteru, tam dávám věci, které mě zajímají, a o kterých si myslím, že by se z nich mohla stát zajímavá agenda. A většinou to funguje, protože když něco dám na Twitter, tak se to do dne objeví někde v médiích“. Tento Férův citát férově vyjadřuje celou životní filosofii Manipulátorů, Dezinformátorů a Konspirátorů.

Petr Nutil je v expertní radě Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky (zde), který souvisí se zmíněnou společností Semantic Visions (například prostřednictvím spolku Nelež, zde). Zakladatel Semantic Visions František Vrabel výborně do kolektivu Manipulátorů zapadl; sice studoval na učitele, ale práce ho nebavila a hned po roce 1989 začal ve spolupráci s bývalým pracovníkem StB podnikat (zde), a za svůj obor si vybral reklamu a média; založil web Newstin, radící jak se za účelem sexu seznámit (zde), ale komerčně neuspěl a finančně ho musel zachránit internetový podnikatel Jan Barta (zde), majitel nejbulvárnějšího českého webu extra.cz (zde). Z bulváru a reklamy se Vrabel paradoxně vynořil jako bojovník proti dezinformaci – bulvární web Vrabelova mecenáše v seznamech dezinformačních webů samozřejmě nenaleznete.

Další podpory se Vrabelově firmě dostalo od bývalého komunistického vojáka Romana Prymuly, známého podporou nevědeckých čínských praktik, který ve funkci ministra zdravotnictví dohodil Vrabelovi práci na Ministerstvu zdravotnictví (zde), kde pod názvem „Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám“ (zde) má firma podporovat vakcíny, v nichž má Prymula svá želízka v ohni. Předseda vlády, který má ve zdravotnictví též nejedno želízko, a ani nový ministr zdravotnictví, usvědčen ze lži hned při nástupu do funkce, obchod Vrabelovi jistě nepokazí.

Fér a Nutil v létě opustili spolek Manipulátoři (zde), a posledním Manipulátorem se tak stal Jan Cemper. Cemper má z oněch tří nejbohatší politicko-společenskou minulost: byl členem Strany zelených a pomáhal mladým gayům a lesbám, ale také se angažoval v anarchistickém hnutí a byl zařazen ministerstvem vnitra do seznamu extremistů (zde). Kupodivu neváhá tento (anti)dezinformační extremista publikovat ani v dezinformačním webu, a to dokonce na webu, který je zcela první na jejich černé listině zvané „Hlavní proruské a dezinformační weby“ (zde), ano nebudete věřit – Cemper dal interview Parlamentním listům (zde). Šokující pro mě bylo, když v rozhovoru pro Parlamentní listy Cemper prozradil, že cenzoři mají dohody s Googlem: „Jasně, že máme nějaké dohody třeba s Googlem, že když se šíří velký hoax, tak se naše ověření objevuje ve vyhledávačích jako první nebo se objevuje v souhrnu zpráv pro telefony Android. Google také častěji než dříve zprávy z našeho webu zařazuje do zpravodajského výběru například mobilních zařízení Android. To jsou dobré zprávy.“

Ondřej Fér se po odchodu ze spolku stal ředitelem agentury C&B Reputation Management (zde). Komunikační agentura C&B je vlastněna Tomášem Jirsou, člověkem, který za komunismu z nejasných důvodů studoval v Dánsku a je blízký miliardáři Křetínskému, který je blízký Petru Kellnerovi, který není daleký komunistické Číně. Není divu, že C&B byla najata Kellnerovou firmou Home Credit, aby zlepšovala image Čínské lidové republiky v Česku (zde). Na firmu C&B Reputation Management, jejímž ředitelem je jeden z bývalých Manipulátorů, bylo nyní podáno trestní oznámení kvůli jejím pročínským aktivitám (zde).

Zkrátka, uvedení samozvaní cenzoři se určitě nehodí na pozice morálních autorit nebo soudců v otázkách vědy a pravdy, nejen kvůli svému propojení s reklamou a s nejnižším bulvárem, nebo pro různé syndromy kterými trpí (jestliže tak lze nazvat například podezření z levicového extremismu, atd.), ale hlavně pro svou nekonzistentnost a bezzásadovost. Verbálně bojují s dezinformací, ale přitom jsou všichni ochotni pracovat s kýmkoli a pro kohokoli kdo platí, ať jde o staré komunistické struktury nebo dokonce o komunistickou Čínu. Nejlepší ukázkou prolhanosti těchto cenzorů a jejich pomahačů je jejich ochota psát do novin, které oni sami označují za dezinformační, ať jde o Parlamentní listy nebo Neviditelného psa.

My jiný názor obvykle označujeme slovem „omyl“ a nebo „hloupost“, a možná i „propaganda“, ale jsme vždy připraveni k diskusi; cenzoři vyjící s každým kdo jim zaplatí, pracující třeba i pro Čínu, nás však téměř všechny označují za dezinformátory, které je třeba bez jakékoli diskuse umlčet. Samozvaní soudci, stejně jako levicový extremisté, si bohužel zdvořilost vysvětlují jako slabost. Stovky přispěvatelů Psa, v širokém spektru názorů (jak Manipulátoři sami ve své hlouposti přiznali), od Petrušky Šustrové po Benjamina Kurase a od Lubomíra Stejskala po Mariana Kechlibara, jsou tedy lháři a musí si nechat nadávat. Jestliže se nebudeme proti cenzorům (a proti jejich pomocníkům) bránit, jejich pravomoci porostou a oni postoupí z pozice našich faktických soudců na pozici našich vládců. 

3 komentáře:

  1. Podle starého dobrého zvyku by se Manipulátoři, Dezinformátoři a Konspirátoři měli koupat v koši ve Vltavě.

    OdpovědětSmazat
  2. Vynikající článek , jako obvykle . . . . R. Veselý

    OdpovědětSmazat
  3. chce je to neustále žalovat, pokud někoho označí za lháře a pod..

    OdpovědětSmazat