Žijeme v dost plochém světě, v němž
nemáme mnoho stupňů volnosti. Naši prapředkové se museli často rozhodovat, zda
vyrazit jedním nebo druhým směrem, buď našli potravu nebo ne, buď přežili nebo
zemřeli. Nestávalo se, že trochu našli a trochu nenašli, že trochu přežili a
trochu zemřeli. Tak se udržoval kontakt s realitou a tak vznikaly základy
toho, co je správné a co ne. Prostě podle Platona: vědět znamená poznat realitu
a realita je pravda.
Většinou je třeba se rozhodnout, zda zatočit
doprava nebo doleva, je třeba volit mezi jedničkou a nulou, mezi bílou a
černou. Pravda je často černobílá a lež barevná. Lidé, kteří vidí na všem něco
dobrého a něco špatného, se bojí omylu a chtějí si zajistit, že budou mít za
všech okolností trochu pravdy. Ať to dopadne tak nebo tak, na jejich slova
dojde. Svět podle nich není černobílý, a oni dávají přednost něčemu barevnějšímu.
Takový dialektický přístup se nehodí pro život, ale pro mluvení a psaní je
dobrý, protože na mnoho lidí působí nerozhodnost a přešlapování dojmem
moudrosti. Dejme se trochu na jednu stranu a trochu na druhou stranu, trochu
nalevo a trochu napravo. Výraz „na jedné straně – na druhé straně“ je
nejdůležitějším elementem ve vyjadřování těchto „barevných“ lidí.
„Na jedné straně dal vůdce dělníkům práci, na
druhé straně vzal všem odpůrcům život“; nebo „na jedné straně nechal vůdce zabít
své generály, na druhé straně inspiroval lid, aby vyhrál válku i bez nich“.
Vypočítávání různých vlastností by nemělo zabránit ve vyjádření konkrétního úsudku:
Hitler i Stalin byli zločinci. Tento úsudek však v dobách oněch vůdců
nešlo ani zašeptat; stejně tak nešlo zašeptat ani ten „barevný“ úsudek plný
výhrad, podmínek a právnických otoček. Smělo se jen křičet, že oba jsou
géniové. Barevná hodnocení se objevují až, když se smí mluvit. Nikoho by
v davu nenapadlo u ohně, když se upalovala čarodějnice, prohodit: „Na
jedné straně míchala doma neznámý lektvar, ale na druhé straně je to bezbranná
stará ženská“ – hned by ho taky upálili.
Miliony lidí v Sovětském svazu si mohlo svého
času zašeptat: „Na jedné straně Koněv svou bezcharakterností (servilitou ke
Stalinovi, kariérismem a odbornou neschopností) nechal zabít moje dítě, na
druhé straně ho někteří západní obdivovatelé komunismu označili za geniálního
stratéga“. První část věty lze nahradit: „Na jedné straně nechal po skončení
války v květnu 1945 bombardovat civilní obyvatelstvo v Boleslavi...“
(zde),
nebo „Na jedné straně nechal střílet do obyvatel Budapešti v roce
1956...“. Takových elementů „na jedné straně“ by Koněvovi zabralo celou stránku,
a podle všech dnešních měřítek byl Koněv válečným zločincem, když už ne kvůli
dalším věcem, tak kvůli střílení válečných zajatců. Na jedné straně byl Koněv
válečným zločincem, ale na druhé straně potřebujeme jeho sochu.
Mnoho politiků a komentátorů se vyjádřilo, že
na jedné straně byl Sovětský svaz vražednou diktaturou, ale na druhé straně
odstranění prosovětské sochy je zbabělost. Na jedné straně Rusko tráví své
kritiky i na území cizích států, ale na druhé straně je starosta Prahy 6 Ondřej
Kolář zbabělec bojící se trocha ricinu. Tito politikové a komentátoři jsou na
jedné straně liberálové, kteří jsou k bývalému (již mrtvému) režimu kritičtí,
ale na druhé straně nechtějí všechno, co se vytvořilo za onoho režimu (jehož
stoupenci jsou stále ještě nebezpečně živí a to často v nejvyšších
funkcích) odsuzovat.
Ale předpokládejme, že Koněv nebyl jen surový
patolízal, ale že byl opravdu geniálním stratégem, jako třeba Alexandr Makedonský,
Napoleon nebo Erwin Rommel. Pomník Alexandra nebo Napoleona v Praze 6 by se
zdál absurdní, ale pomník Rommela méně, neboť Němci vlastně chránili podle své
doktríny Česko před bolševismem, tak jako Rusové podlé své doktríny osvobodili
Česko od nacismu. Jenomže proti Rommelovi či Koněvovi na podstavci v Praze
6 se nabízí první jasný argument: Rommel ani Koněv nejsou naši geniální
stratégové, ať si je na podstavec vystaví ti, kterým jejich geniální strategie
přinesly něco dobrého, nebo alespoň jim posílily jejich národní hrdost.
Staré památky se nebourají (neplatí o
muslimech a komunistech), protože pamětníci těch různých negativních elementů „na
jedné straně“ již nežijí, a ony památky pak slouží k posílení místní
hrdosti na svou historii a taky přináší peníze z turismu. U výtvorů z doby,
jejíž pamětníci ještě žijí, vlastně nejde o památky, ale o integrální součást
přítomnosti. Koněvův pomník by se mohl stát památkou teprve až všichni ti,
kterým komunismus otravoval život, a i jejich děti, zemřou. Koněvův pomník
nepřipomínal osvobození Prahy v roce 1945, ale poníženost a patolízalství
kolaborantské vlády k okupantům v roce 1980.
Faraón, který vyškrábal jméno svého odpůrce ze
stély, tak často opravdu přepsal celou historii. Koněvův pomník i jeho zbourání
jsou nesmazatelně dokumentovány v dnešních informačních médiích, takže
přepsání historie nehrozí. Mnohé památky mají vedle historické i estetickou
hodnotu. Rozbitím Buddhových soch v Afganistánu a Číně během islámské nebo
kulturní revoluce, nebyla přepsána historie, jen byla zničena cenná díla. Zde
se dostáváme k druhému jasnému argumentu. Neforemná socha komunistického
generála, poskytující obrovskou plochu holubímu trusu, mohla potomkům jen
demonstrovat vkus socialistických vládců – ale fotografie k tomu zcela postačí.
Koněvova socha představovala vrchol nevkusu a neměla žádnou uměleckou hodnotu.
Mnozí z nás rádi mluvíme a často se u
piva v dobrém rozmaru různým barevným úvahám nevyhneme, vždyť nejde o
řešení matematické úlohy, a taky se to nezapisuje a hned se to zapomene. Jde o
to, aby se něco pláclo. Na druhé straně (ha ha), pokusme se být někdy trochu
černobílí a zaujmout jasný nebarevný postoj, když píšeme. Buď se nestydím, že
se mi Koněvova socha líbí a že jsem obdivovatel Sovětského svazu, a proto žádám
navrácení sochy na její podstavec, anebo se mi socha nelíbí a neobdivuji
Sovětský svaz, a proto odsuzuji výhružky vůči českým voleným představitelům (včetně
starosty Prahy 6 Ondřeje Koláře) ze strany ruských politiků a jejich českých podporovatelů.
Výstižná charakteristika Koněva a mentality ruských i českých bolševiků!
OdpovědětVymazatP.S.
Více psát nebudu, abych Vám zbytečně nepřidělával práce s mazáním...
S přáním všeho dobrého Vás zdraví
Bořivoj Holínek
Milý pane Guttmanne, díky za váš článek. Co se týče Koněva, toho vzal čert už dávno. Ale inspiroval mě váš apel na větší jasnost a rozhodnost ve formulaci názorů a postojů. Chtělo by se říci spolu s jedním klasikem: "Ať je tedy vaše slovo ‚Ano‘ ano a ‚Ne‘ ne". Sám se často přistihnu, že hledám na dobrých věcech mouchy nedokonalostí a na špatných různé polehčující okolnosti. Někdy je to ku prospěchu věci, ale jindy, hlavně v zásadních věcech, je jednoznačnost potřebná. Buďte zdráv! Pavel Grimm Sobota
OdpovědětVymazatMáte Pavle pravdu. V malých věcech se malé nepřesnosti snesou, ale v zásadních otázkách nás i malá změna směru zavede úplně jinam, než jsme chtěli být.
Vymazat