16. 9. 2025

Rozpad Západu – důležitým prostředkem levice v boji proti Západu je vedle drog i populární kultura

Závěrečná scéna filmového muzikálu Hair, v níž nekonečná řada vojáků pochodem nastupuje do obřího letadla, jež je veze na smrt (Let the sun shine in), je velice působivá (zde). Koho by nedojal příběh sympatického mladíka, který se omylem dostane do soukolí vojenské mašinérie, mistrně zfilmován režisérem Formanem a doprovázen podmanivou hudbou. Scéna je strhující, ale když  obraz  letadla požírajícího  mladé  lidi  zmizí  a  objeví  se  dav  hippies  sbíhající  se  k  Bílému  domu  a  protestující  proti
Vietnamské válce, začne pro pravicového diváka něco skřípat. Samozřejmě, válka je vůl, a hippies svého času budili sympatie mnoha mladých lidí, šlo o vzpouru proti dospělým, o krásný volný život, sex a užívání látek. Jenomže…

Mnozí z nás chápeme, a již v době natočení filmu jsme chápali, že ne každá válka je prostě jen vůl, víme že ve Vietnamu se Západ bránil před komunistickou rozpínavostí, a že tuto obrannou válku prohrál. Když se nad závěrečnou scénou filmu diváci poprvé dojímali (film natočen 1979), stihli již komunisti v Jižním Vietnamu zmasakrovat tisíce. Saigon padl v roce 1975 – téměř nepovšimnuto zůstalo 50. výročí. Tehdy se na moři utopilo přes 200 000 lidí snažících se zachránit před komunisty, 65 000 bylo popraveno, 1 000 000 lidí skončilo v koncentráku kde víc než 100 000 nepřežilo (zde). Stovky tisíc Jihovietnamců absolvovaly mnohaletou „převýchovu“ (někteří až desetiletou), během níž byly tisíce umučeny (zde).

Výborně natočený dojemný příběh Hair s hezkou hudbou má pointu: nejenže válka je vůl, ale specificky Vietnamská válka vedla k obrovskému počtu obětí pro nic. Není to žádný dlouhý brainwashing, ale jen krátká pointa, jen jeden kamínek v mozaice soudobého umění. Kamínek reprezentující jasný názor předložený zcela mimochodem jako hudební zábava, ale v souladu s levicovou agendou podporující tvrzení, že vše americké a západní je špatné. Je-li vše západní špatné, tvůrce si už ani nemusí lámat hlavu s tím, jak podat tu druhou stranu; pojednávat o komunistické agresi by už vůbec žádného západního umělce ani nenapadlo. Možná byl natočen nějaký film ukazující v dobrém světle hrdinství amerických vojáků chránících západní svět před levičáckým barbarstvím – ale já jsem ho neviděl. Tragickým faktem je, že západní svět prohrál tuto válku s bestiálním komunismem také díky zradě levicových umělců.

Levice dovede zapřáhnou vše pro své cíle, samozřejmě včetně umění. Z dětství se mi vybavuje velký nápis nad pokladnou v kině Veletrhy v Praze 7 (než Veletržní palác vyhořel): „Ze všech umění je nejdůležitější film, V.I. Lenin“ (nešlo o film jménem Lenin, ale o citát Lenina). Hned po vražedné revoluci začali komunisté v Rusku točit propagační filmy; z komunistické školy nám utkvěl němý film Křižník Potěmkin, kde kamera ukázala podrobně a polopaticky velké červy v jídle pro námořníky, kteří poté povstali, a při potlačování vzpoury viděl divák také kočárek s dítětem sjíždějící bez kontroly po schodišti; explicitní scény hemžících se červů a ujíždějícího kočárku pak celé generace západních kritiků jmenovaly jako vrchol filmového umění, aniž by jim záleželo na tom, že šlo o umění ve službách, když ne nejvražednějšího, tak určitě nejprolhanějšího režimu v historii lidstva.

Jak dobře komunisti lhali vidíme na tom, že jim uvěřila velká část západní inteligence (ať již je v této souvislosti slovo inteligence jakkoli paradoxní), včetně těch, které jsme milovali. Vždyť i Voskovec a Werich si dělali šprťouchlata z hladomoru na Ukrajině (zde). Šéf nacistické propagandy, Goebbels, studoval sovětské úspěchy v propagandě a učil se z nich. Jeho bonmot, že tisíckrát opakovaná lež se stává pravdou nebyla samozřejmě myšlena tak, že on lže, ale tak, že je třeba věci mnohokrát opakovat, a pak jim lidi uvěří – ať je to pravda nebo ne. Vedle opakování je dále třeba nadávkovat hodně patosu. Monumentální záběry tisíců nastoupených vojáků zabraných kamerou mezi nohama rozkročeného Adolfa Hitlera přesvědčily nejkulturnější národ v Evropě, že je třeba udělat vše, co vůdce nařídí. Fotografka, která ty záběry vytvořila, se dočkala mnoha ocenění během svého dlouhého života dokonce i po válce (zemřela ve věku 101 let, zde); stihla natočit dokument nejen o Hitlerově olympiádě v Berlíně 1936, ale i o olympiádě v Mnichově 1972 (olympiáda pokračovala i poté, kdy byla Araby zavražděna izraelská výprava).

Jak důležitá je píseň pro morálku mužstva si uvědomovali socialisté z nacionálních i internacionálních kruhů. Mezinárodní socialistickou hymnu zvanou Internacionála jsme se jako děti musely za socialismu učit (jako trubka nás všechny volala k boji veršem „Již vzhůru psanci této země“). Italští fašisté si zvolili nadšený pochod Giovinezza, začínající veršem: „Semkněme soudruzi své řady“ (zde). Jejich antifašističtí konkurenti v Itálii zvolili, dnes ještě stále oblíbenou, svižnou píseň Bella Ciao (zde). Němečtí nacionální socialisti si vybrali píseň napsanou nacistickým „mučedníkem“ jménem Horst Wessel, zvanou Horst-Wessel-Lied či Die Fahne hoch (prapory vzhůru), jde o optimistický pochod začínající veršem „zvednout prapory a semknout řady“ (zde). Působivá (a asi nejpatetičtější z písní) je ruská výzva ke „svaté národní válce“ z června 1941, Svatá válka (zde). Mezinárodní pokrokovou veřejnost před válkou i po ní ovládala píseň Rudý prapor opět vyzývající k boji, a to zvučnými italskými slovy „Avanti popolo“ (kupředu lide, zde).

Zmíněné populární bojové písně jsou působivé a svým patosem a častým opakováním základních témat se řídí výše zmíněnými principy Lenina a Goebbelse. Nemá cenu řešit otázku, proč normální pravicoví občané nemají také svoje chytlavé písně, které by je sjednotily v boji za zachování západní společnosti, prostě levice má vždy lepší propagandu (je těžké rozeznít fanfáry k boji za společenskou stabilitu). Písně z nacionálního konce socialistického spektra ztratily na popularitě (kromě Svaté války), a internet je většinou cenzuruje, eventuálně dovoluje jen ke studijním účelům (zde). Písně z internacionálního konce jsou však stále populární, jak například ukázaly nápisy na nábojnicích vraha z nedávného atentátu na Charlie Kirka (zde). Takže v souladu s marxistickou dialektikou obsahuje levicová kulturní mozaika vedle bojových motivů (vyzývající ke spravedlivému boji) i protiválečné motivy (vyzývající k zastavení nespravedlivého boje). Jak trefně říkal Mao: „Je jedno, jestli je kočka černá nebo bílá, hlavně že se nažere“, nebo tak nějak. Hlavně aby se kráčelo k revolučním zítřkům, což pro dnešní západní levici znamená boj proti řádu a za urychlení rozkladu všemi prostředky, a populární kultura má vedle drog a spolupráce se zahraničními nepřáteli v tomto boji důležitou roli.  

Žádné komentáře:

Okomentovat